Perfecte prooi Helen Fields
Ons huis Louise Candlish
Zomer in het Duincafé Debbie Johnson
Rood, wit & koningsblauw Casey McQuiston

Boekwinkel De Overkant, deel 1: Aanpakken - Julia Sprang

Geschreven op donderdag 20 februari 2020

Ik moest even wennen aan de schrijfstijl maar dit is gelukkig redelijk goed gekomen. Sprang wil de lezer voor mijn gevoel net wat te vaak vertroetelen waardoor ze iets te vaak in herhaling valt en daarnaast het verhaal teveel uitkauwt op sommige momenten. Dit zal ze met de beste bedoelingen hebben gedaan, misschien was ze bang dat lezers het verhaal anders niet goed genoeg konden volgen. Ik hoop dat ze hier wat zekerder in is bij het volgende deel.

Wel miste ik een beetje spanning. Het verhaal kabbelde voort, naar mijn idee doordat Sprang eerst de basis goed neer wil leggen om vervolgens in het volgende deel (hopelijk) meer gebeurtenissen te creëren.

Het verhaal spreekt aan. Als boekenliefhebber is het erg leuk om te lezen over iemand die zijn eigen boekwinkel opstart. Verder is het dankzij de personages qua sfeer ook een prima feelgood geworden. Omdat dit boek het eerste deel van een serie is wordt hier de basis gelegd. Er worden verschillende dingen aangestipt maar als lezer krijg je nog maar weinig antwoorden in dit boek. Dit hoeft niet erg te zijn. Wel miste ik een beetje spanning. Het verhaal kabbelde voort, naar mijn idee doordat Sprang eerst de basis goed neer wil leggen om vervolgens in het volgende deel (hopelijk) meer gebeurtenissen te creëren.

Soms zaten er wat slordigheidsfoutjes in het verhaal, foutjes die naar mijn idee niet in het uiteindelijke boek hadden mogen komen. Zo gaat Anouk een pand verbouwen en wordt er gepraat over het verven van muren terwijl ze een aantal regels verder al boekenkasten aan het inruimen is. Ook wordt er gesproken over een nieuwe deur en maakt ze een afspraak om deze en ander houtwerk te herstellen waarop even later iemand anders de deur komt vervangen en heel het bedrijf niet meer voorkomt in het verhaal.

Titel: Boekwinkel De Overkant, deel 1: Aanpakken
Auteur: Julia Sprang

Genre: feelgood
Aantal pagina's: 203

ISBN: 978 90 472 0473 2
Uitgever: Loft Books

Verschenen: december 2019
Prijs: € 4,99

Sprang weet verschillende interessante personages in haar verhaal te werken. Dit doet ze knap, de personages en hun verhaal zijn goed te volgen en te onthouden. Ook had ik iedere keer weer zin om verder te gaan met het boek omdat ik wilde weten hoe het verder ging met hen. Anouk heeft potentie maar wellicht door de voorgekauwde schrijfstijl ben ik nog niet dol op haar. Stefan vind ik nog niet bepaald sympathiek overkomen. Erg bewust van zijn blijkbaar goede uiterlijk en ondertussen weinig vriendelijk naar zijn omgeving. Mijn vermoeden is dat hij in een volgend deel vast zal gaan ontdooien dankzij Anouk maar dat arrogante mag Sprang van mij zeker bijschaven.

Het verhaal is leuk bedacht en smaakt ook zeker wel naar meer. Ik hoop alleen dat de uitwerking dan wat beter is.

Bestel Boekwinkel De Overkant, deel 1: Aanpakken via Libris bij een boekhandel bij jou in de buurt voor € 4,99 (thuisbezorgd voor € 1,95 of gratis op te halen bij een boekhandel naar keuze).

De serie Boekwinkel De overkant draait om het reilen en zeilen in een kleine eilandboekwinkel.

Anouk is na een heftige periode in haar leven naar het eiland gekomen om zichzelf weer te vinden. Met haar ex Robert woonde ze in een enorm pand in het centrum van Utrecht. Hij was strafrechtadvocaat en zij hr-manager, allebei zeer succesvol, maar het bleek dat hij een dubbelleven leidde. Anouk besloot Robert aan de kant te zetten en zegde haar baan op.

Ze probeert alles wat er is gebeurd te verwerken en denkt daarbij vaak aan haar overleden moeder. Haar droom is om een boekwinkel te beginnen waar mensen ook gezellig koffie kunnen komen drinken. Ze heeft een pand gekocht en alle plannen liggen klaar, en de openingsdatum nadert met rasse schreden. Zal het haar lukken om alles op tijd af te krijgen?

Gelukkig komt er hulp uit onverwachte hoek. Stefan, een weduwnaar uit de buurt met een jonge dochter, zet alles op alles om Anouk te helpen met haar winkel. Heeft Anouk straks niet alleen een nieuwe winkel, maar ook een nieuwe liefde?