Vervlogen Marijke Verhoeven
De bedrogene Kiera Cass

De stroopwafelshop - Astrid Harrewijn

Geschreven op zondag 23 februari 2020

Al binnen één hoofdstuk werd ik geraakt door het verhaal. Dat is een goede binnenkomer en zorgde ervoor dat ik het boek moeilijk aan de kant kon leggen.

Dankzij de personages en het talent van Harrewijn om emoties over te brengen en je te raken, is dit toch zeker een heel fijn boek geworden waar ik met veel plezier in ben gedoken.

Harrewijn heeft een goede vaart in het verhaal en blijft niet onnodig hangen in momenten. Dit vond ik prettig. Helaas heeft het boek halverwege een dip. We blijven een beetje in cirkeltjes rond gaan, er gebeurt te weinig nieuws. Misschien is het mede hierdoor dat Harrewijn een beetje in herhaling lijkt te vallen. De baksels die Suze iedere dag opnieuw bakt, haar gang naar haar zaakje, het zich niet lekker voelen. Dit blijft te lang hetzelfde.

Gelukkig weet de auteur zich te herpakken waarna ze met dezelfde pakkende schrijfstijl en vaart het verhaal naar het einde brengt. Waar bepaalde dingen vrij voorspelbaar waren in het boek, gebeuren er toch ook een paar onverwachte dingen! Dit maakt het boek een feelgood met een twist. Het is niet gek dat sommige dingen wat voorspelbaar zijn in een feelgood, dat is ook helemaal niet erg. Maar juist als er dan ook wat verrassingen voorbij komen is dat extra leuk.

Titel: De stroopwafelshop
Auteur: Astrid Harrewijn

Aantal pagina's: 286

ISBN: 978 90 225 8722 5

Verschenen: januari 2020
Prijs: € 15,99

De personages zijn waarschijnlijk de grootste kracht van het verhaal. Niet eens zozeer hoofdpersoon Suze. Ik vond haar niet vervelend maar koesterde ook niet per se warme gevoelens jegens haar. De karakters om haar heen maakten voor mij het verschil. De mensen met wie ze bevriend raakt kwamen erg warm over en de auteur weet het zo te schrijven dat ze ook écht aanvoelen.

Dankzij de personages en het talent van Harrewijn om emoties over te brengen en je te raken, is dit toch zeker een heel fijn boek geworden waar ik met veel plezier in ben gedoken. Mocht er ooit een vervolg verschijnen op ‘De stroopwafelshop’, dan ga ik die zeker lezen!

Bestel De stroopwafelshop via Libris bij een boekhandel bij jou in de buurt voor € 15,99 (gratis thuisbezorgd of op te halen bij een boekhandel naar keuze).

Een jonge vrouw gooit haar leven over een totaal andere boeg en moet daarbij de nodige obstakels overwinnen

De ouders, vriend en beste vriendin van Suze nemen het haar niet in dank af als ze spontaan ja zegt tegen een bizarre uitdaging. Samen met nog twee vrienden uit haar studententijd doet ze mee aan een wedstrijd van de Stroopwafelfabriek: wie maakt in één jaar de meeste winst met een koffietentje waar de stroopwafels vers worden gebakken? De hoofdprijs is honderdduizend euro, de verliezers zijn slechts een ervaring rijker. Suze gaat het in New York proberen, haar vrienden gaan naar respectievelijk Rome en Parijs.

Nog voordat ze in het vliegtuig stapt heeft Suze al spijt van deze ondoordachte actie, en als ze door een taxichauffeur in het upcoming maar nog behoorlijk criminele Bushwick, Brooklyn, wordt afgezet, zakt de moed haar al helemaal in de schoenen.

Suze heeft haar leven tot nu toe beschouwd als een fijn verblijf in de ballenbak, maar het leven in Bushwick is rauw, eenzaam en vol heimwee. Gelukkig krijgt ze hulp van vier Mexicanen die haar koffietentje verbouwen, wordt ze gesteund door de kleurrijke buurtbewoners die dagelijks hun kopje koffie drinken aan de bewonerstafel, en vindt ze troost bij haar oppashond. Maar is dat genoeg om de hoofdprijs te winnen?