Op de prachtige cover staat dat dit boek een literaire thriller is. Als het woord thriller aan een verhaal verbonden is verwacht ik enige spanning. Dit ben ik in De vrouw in het meer echter nergens tegengekomen.
Uiteindelijk blijkt Maddie toch best een intrigerend personage te zijn.

De eerste helft van het boek kon ik geen touw vastknopen aan het verhaal dat Lippman probeert te vertellen. Volgens mij was het de bedoeling om de achtergrond van Madeline Schwartz neer te zetten maar het ging zo van de hak op de tak dat mij maar weinig duidelijk werd. Daarnaast komen er zoveel personages voorbij die ook nog even zelf aan het woord komen in een eigen hoofdstuk, dat dit het geheel nog moeilijker maakte om te volgen.
Auteur: Laura Lippman
Genre: literaire thriller
Aantal pagina's: 320
ISBN: 978 90 225 8949 6
Uitgever: Boekerij
Verschenen: maart 2020
Pas op het moment dat Maddie bij de krant gaat werken en op onderzoek uit gaat naar Cleo Sherwood, begint het verhaal wat interessanter te worden. Helaas ben je dan dus al halverwege het boek dus of veel lezers hier zullen belanden? Daarnaast kan het gebrek aan spanning ook een teleurstelling zijn want ook al is dit tweede deel interessanter, ook hier kon ik geen spanning ontdekken.
Uiteindelijk blijkt Maddie toch best een intrigerend personage te zijn. Ze gaat haar eigen gang en volgt haar eigen onderzoek. Ze laat zich niet snel imponeren en weet goed hoe te reageren in gesprekken en zicht te redden uit situaties. Eigenlijk is mijn conclusie dus dat Lippman het eerste deel beter een stuk beknopter had kunnen houden en eerder over had moeten gaan op het moment waarop Maddie bij de krant komt. Ook zou ik het boek niet onder het genre thriller scharen, dat zorgt voor onnodige teleurstellingen. Als je vooraf weet dat dit boek meer draait om het mysterieuze in plaats van het spannende dan stap je al heel anders het verhaal binnen.