Stoere sprookjes over super... Julia Bruce
Thuis in het Duincafé Debbie Johnson
De piraten van hiernaast Reggie Naus
Vol verwachting Madelein Kerseboom

Mijn eerste vogelboek - Zoë Ingram

Geschreven op vrijdag 10 april 2020

Dit kleurrijke boek heeft een grote aantrekkingskracht door de prachtige tekeningen en is nog hartstikke leerzaam ook! Het is handzaam en dus makkelijk mee te nemen tijdens een wandeling om zo vogels te spotten en meteen in het boek op te zoeken. Of je spot vogels in je eigen tuin of op je balkon. Ook meteen een hartstikke leuke activiteit om te ondernemen!

Uiteindelijk denk ik dat dit boek breed inzetbaar is. Het is geschikt om passief door te lezen maar ook om actief mee bezig te gaan.

In totaal vind je drieëntwintig vogels in dit boek waarover je meer te weten komt. Er is een duidelijke structuur aanwezig wat prettig is. Van iedere vogel is er een mooie plaat, een klein stukje tekst ter info over deze vogelsoort, een grappig weetje over de soort, een inzet over de eieren en een inzet met vijf vaste vogelfeitjes.

Helemaal ideaal is de inhoudsopgave aan het einde van het boek. Daar staan alle vogels die in het boek aan bod komen op een rij. Als je een vogel ziet en op wilt zoeken, hoef je hierdoor niet steeds het hele boek door te bladeren en kan je vogels makkelijker vinden.

Over het algemeen zijn de korte stukjes tekst en de leuke weetjes ook behoorlijk goed te begrijpen voor jongere kinderen. De feitjes vind ik daarentegen meer gericht op oudere kinderen. Zo worden er moeilijke woorden gebruikt zoals ‘legselgrootte’, ‘vleugelspanwijdte’ en ‘uitlopers’. En of het formaat van de eieren veel kinderen zal interesseren weet ik niet. Het maakte dat ik mij afvroeg voor welke leeftijd dit boek bedacht is, maar dat heb ik niet kunnen vinden.

Titel: Mijn eerste vogelboek
Auteur: Zoë Ingram

Genre: kinderboek
Aantal pagina's: 54

ISBN: 978 90 477 1172 8
Uitgever: Lemniscaat

Verschenen: december 2019
Prijs: € 14,95

Toch vind ik het wel leuk dat er een balans is gemaakt van een leuke tekst om te lezen en wat feitjes op een rij. De illustraties springen in het oog en zullen zowel kinderen als volwassenen aantrekken. Ik heb hier thuis wel gemerkt dat de korte info en het grappige weetje vooral de aandacht trokken. Helena is niet zo bezig met die feitjes maar ik kan mij ook voorstellen dat er kinderen zijn die dat wel weer heel interessant kunnen vinden. Verder is het een hele goede keuze geweest om het stukje tekst per vogelsoort kort te houden. Hoewel ik nog wel meer had willen weten, zorgt dit ervoor dat de aandacht van een kind er makkelijker bij blijft.

Uiteindelijk denk ik dat dit boek breed inzetbaar is. De moeilijke woorden her en der wegen niet zwaar genoeg om het boek niet meer aantrekkelijk te laten zijn en het boek is geschikt om passief door te lezen maar ook om actief mee bezig te gaan. Zo kan je kinderen de opdracht geven om uit te zoeken welke vogels er allemaal fruit eten of welke vogels het grootste aantal eieren kan krijgen. Of je kunt dus met elkaar op zoek gaan naar vogels en kijken welke je tegenkomt. Mocht je nog iets leuks zoeken om te doen…

Bestel Mijn eerste vogelboek via Libris bij een boekhandel bij jou in de buurt voor € 14,95 (thuisbezorgd voor € 1,95 of gratis op te halen bij een boekhandel naar keuze).

Van het vrolijke pimpelmeesje tot de statige ekster en van de stadsduif tot de sperwer – in dit prachtige vogelboek ontdek je de vogels die je het vaakst in je tuin, op het balkon of in het park tegenkomt.

Dankzij de fijne tekeningen leer je de vogels in een mum van tijd te herkennen. Daarnaast kom je van alles te weten over wat ze eten, waar ze leven en meer verrassende feitjes, want wist jij bijvoorbeeld dat een spreeuwenzwerm uit wel 100.000 vogels kan bestaan, of dat in de Eerste en Tweede Wereldoorlog tweeëndertig duiven een medaille hebben gekregen voor hun moed? Voor je het weet ben je een vogelexpert.