De Braniebende Tom Fletcher
Vlucht Mel Wallis de Vries
Twaalf dagen voor kerst Jenny Bayliss
Ruimte voor liefde Joyce Spijker

Verleidelijk lekker - Madelein Kerseboom

Geschreven op vrijdag 17 april 2020

Ik ben erg blij met dit tweede boek van Kerseboom! Hoofdpersoon Ilse is een personage dat bij mij veel herkenning opriep. Het voelde bijna alsof ik over een beste vriendin zat te lezen. Dit samen met de vlotte schrijfstijl zorgde ervoor dat ik het boek in een dag tijd uit had. Ik vloog door de bladzijdes en ben alleen even gestopt omdat ik mijn jongste een flesje moest geven.

Hoofdpersoon Ilse is een personage dat bij mij veel herkenning opriep. Het voelde bijna alsof ik over een beste vriendin zat te lezen. Dit samen met de vlotte schrijfstijl zorgde ervoor dat ik het boek in een dag tijd uit had.

Ilse heeft zelf geen problemen met haar uiterlijk en gewicht. Ze blijkt maatje L te hebben en in mijn oren klinkt het ook belachelijk om een probleem te hebben met deze kledingmaat. Helaas is het niet zo raar wat Kerseboom beschrijft over andere personages die hier anders over denken. Ilse werkt voor een tijdschrift en haar lang gekoesterde wens komt uit, ze krijgt een eigen column. Van hoger hand wordt echter wel besloten dat deze zal draaien om de strijd van Ilse tegen de kilo’s. Hoewel ze hier niet achter staat en hierin gesteund wordt door haar naaste omgeving, gaat ze er toch in mee. Het is dit of niets.

Ik was even bang dat Ilse vervolgens een totaal ander personage zou worden maar mijn complimenten aan Kerseboom hoe ze Ilse vormgeeft. Ze is een soort ‘girl next door’ wat haar erg toegankelijk maakt. Ik denk dat dat een grote kracht is van dit boek. Ook van andere personages werd ik blij. Beste vriendin Kim, de ouders en zus van Ilse waar de warmte vanaf straalt, Stef en Jasper van de sportschool.

Af en toe schakelt Kerseboom iets te abrupt over van de ene scène naar de andere, het verhaal stokt dan even. Gelukkig schrijft ze zo lekker dat je het verhaal meteen weer oppakt.

De verhaallijn over ‘Second Love’ had nog wat beter uitgewerkt kunnen zijn. Het past goed in het verhaal maar na de schokkende ontdekking blijft die verhaallijn liggen. Daar had of iets meer mee gekund, of het had wat beter afgerond kunnen worden. Ik hield er nu het gevoel aan over alsof de verhaallijn had gedaan wat het moest doen en daarna in de lucht bleef hangen.

Titel: Verleidelijk lekker
Auteur: Madelein Kerseboom

Genre: feelgood
Aantal pagina's: 256

ISBN: 978 94 606 8417 3
Uitgever: Marmer

Verschenen: mei 2019
Prijs: € 15,99

Het valt mijzelf al langere tijd op hoeveel artikelen in tijdschriften gaan over afvallen, gezond eten en sporten. Ik sla deze altijd over omdat ik vind dat de nadruk hier teveel op ligt. Net als Ilse in het boek denk ik dat het goed is om gezond te leven maar het moet ook leuk blijven. Ik ben blij met de aandacht die Kerseboom aan dit onderwerp schenkt. Al ligt het er aan het einde van het boek misschien wel iets te dik op dat je toch wat gezonder zou moeten leven.

Het verhaal is met recht een fijne feelgood. De opmerkingen die ik heb genoemd zijn wel puntjes maar zorgden er niet voor dat ik minder plezier had in het lezen van dit verhaal. Ik zou zeker weer een volgend boek van Kerseboom lezen. Misschien zit er zelfs een vervolg in en komt er nog een volgend deel over Ilse?

Bestel Verleidelijk lekker via Libris bij een boekhandel bij jou in de buurt voor € 15,99 (gratis thuisbezorgd of op te halen bij een boekhandel naar keuze).

Ilse Oldenbroek werkt voor het vrouwenmagazine Claire. Het is haar droom om een wekelijkse column te schrijven en ze is dan ook superblij als ze die kans krijgt. Maar er blijkt een addertje onder het gras te zitten. Het is namelijk niet de bedoeling dat Ilse het onderwerp van haar columns zelf bedenkt, dat heeft de redactie al voor haar gedaan: Ilses strijd tegen de kilo’s!

Hoewel ze dit thema helemaal niet ziet zitten – zelf heeft ze niet zoveel problemen met haar gewicht – stort ze zich op het afvallen. Haar beste vriendin en huisgenoot Kim steunt Ilse met gezonde salades en haalt haar over om mee te gaan naar de sportschool, waar Kims vriend Stef lesgeeft. Het afvallen valt Ilse zwaar, maar voor een eigen column heeft ze alles over. En gelukkig is haar personal trainer Jasper, bij wie ze zich meerdere keren per week in het zweet werkt, een leuke bijkomstigheid.

Dan wordt Ilse gevraagd om een reportage te schrijven over Second Love. Als ze hiervoor zelf op date gaat, doet ze een schokkende ontdekking.

Deze recensie is eerder verschenen op het boekenblog van de Perfecte Buren.