De Opblaasbende, bijna lek! Beth Garrod en Jess Hitchman
Het verkeerde meisje Angelique Haak
Neem mij mee Sarra Manning
De zwervende spits Joep van Deudekom
Floor breekt door! Marjon Hoffman
Over Emma Rosie Walsh
New York, de gedroomde stad Erik Mouthaan
Perfecte stilte Helen Fields
Een wereld van verschil Carla Laureano
De laatste vrouw Chantal van Mierlo
Vergeet mij niet Janny van der Molen
Welkom thuis in Love Heart ... Christie Barlow
De kustmoorden James Patterson en J.D. Barker
Vlo Lex Paleaux
Het verhaal van Donker Marit Kok
Daar ben je dan Ellen Andrea
De verloren jongen Chantal van Mierlo
Niemand zeggen M.J. Arlidge
Ons zwijgen en ons spreken Cathy Bonidan
Het schooltje van Auschwitz Mario Escobar
Ticket to Ride puzzelboek Richard Wolfrik Galland
Tiffany Dop Tjibbe Veldkamp
Het knettergekke plan van N... Myron van der Velden
Perfecte dood Helen Fields
Het Bluebird geheim Sharon Cameron

De vrouw in het meer - Laura Lippman

Geschreven op vrijdag 20 maart 2020

Op de prachtige cover staat dat dit boek een literaire thriller is. Als het woord thriller aan een verhaal verbonden is verwacht ik enige spanning. Dit ben ik in De vrouw in het meer echter nergens tegengekomen.

Uiteindelijk blijkt Maddie toch best een intrigerend personage te zijn.

De eerste helft van het boek kon ik geen touw vastknopen aan het verhaal dat Lippman probeert te vertellen. Volgens mij was het de bedoeling om de achtergrond van Madeline Schwartz neer te zetten maar het ging zo van de hak op de tak dat mij maar weinig duidelijk werd. Daarnaast komen er zoveel personages voorbij die ook nog even zelf aan het woord komen in een eigen hoofdstuk, dat dit het geheel nog moeilijker maakte om te volgen.

Titel: De vrouw in het meer
Auteur: Laura Lippman
 
Genre: literaire thriller
Aantal pagina's: 320
 
ISBN: 978 90 225 8949 6
Uitgever: Boekerij
 
Verschenen: maart 2020
Prijs: onbekend

Pas op het moment dat Maddie bij de krant gaat werken en op onderzoek uit gaat naar Cleo Sherwood, begint het verhaal wat interessanter te worden. Helaas ben je dan dus al halverwege het boek dus of veel lezers hier zullen belanden? Daarnaast kan het gebrek aan spanning ook een teleurstelling zijn want ook al is dit tweede deel interessanter, ook hier kon ik geen spanning ontdekken.

Uiteindelijk blijkt Maddie toch best een intrigerend personage te zijn. Ze gaat haar eigen gang en volgt haar eigen onderzoek. Ze laat zich niet snel imponeren en weet goed hoe te reageren in gesprekken en zicht te redden uit situaties. Eigenlijk is mijn conclusie dus dat Lippman het eerste deel beter een stuk beknopter had kunnen houden en eerder over had moeten gaan op het moment waarop Maddie bij de krant komt. Ook zou ik het boek niet onder het genre thriller scharen, dat zorgt voor onnodige teleurstellingen. Als je vooraf weet dat dit boek meer draait om het mysterieuze in plaats van het spannende dan stap je al heel anders het verhaal binnen.

Achterflap van het boek (tekst van de uitgever):

Baltimore, 1966. De stad zindert van de geheimen die iedereen lijkt te kennen – iedereen behalve Maddie Schwartz. Een jaar geleden was ze nog een gelukkige vrouw die -alles had wat haar hart begeerde. Nu heeft ze een punt gezet achter haar huwelijk van bijna twintig jaar, en is ze vastbesloten om alsnog een gepassioneerd, zinvol leven te leiden. Ze krijgt een baan bij een middagkrant en verdiept zich in de zaak van een vermoorde vrouw, wier lichaam werd gevonden in een park.

Cleo Sherwood was een jonge Afro-Amerikaanse vrouw en niemand lijkt er iets om te geven dat ze werd vermoord. Maddies onderzoek brengt haar in contact met mensen die ooit een rol in Cleo’s leven hebben gespeeld en zorgt zo voor heel wat opschudding in hun bestaan. Maar haar onvermogen om verder te kijken dan haar eigen blik op de wereld leidt tot een hoop ellende en onrust, ook voor de man met wie ze het bed deelt, een zwarte politieagent die meer van Maddie weet dan ze denkt.