De sleutel Kathryn Hughes
Bijenboek Charotte Milner
Heksenweek Kaye Umansky
Help! Een klas zonder meester Ilona de Lange

De vrouw in het meer - Laura Lippman

Geschreven op vrijdag 20 maart 2020

Op de prachtige cover staat dat dit boek een literaire thriller is. Als het woord thriller aan een verhaal verbonden is verwacht ik enige spanning. Dit ben ik in De vrouw in het meer echter nergens tegengekomen.

Uiteindelijk blijkt Maddie toch best een intrigerend personage te zijn.

De eerste helft van het boek kon ik geen touw vastknopen aan het verhaal dat Lippman probeert te vertellen. Volgens mij was het de bedoeling om de achtergrond van Madeline Schwartz neer te zetten maar het ging zo van de hak op de tak dat mij maar weinig duidelijk werd. Daarnaast komen er zoveel personages voorbij die ook nog even zelf aan het woord komen in een eigen hoofdstuk, dat dit het geheel nog moeilijker maakte om te volgen.

Titel: De vrouw in het meer
Auteur: Laura Lippman

Genre: literaire thriller
Aantal pagina's: 320

ISBN: 978 90 225 8949 6

Verschenen: maart 2020
Prijs: € 21,99

Pas op het moment dat Maddie bij de krant gaat werken en op onderzoek uit gaat naar Cleo Sherwood, begint het verhaal wat interessanter te worden. Helaas ben je dan dus al halverwege het boek dus of veel lezers hier zullen belanden? Daarnaast kan het gebrek aan spanning ook een teleurstelling zijn want ook al is dit tweede deel interessanter, ook hier kon ik geen spanning ontdekken.

Uiteindelijk blijkt Maddie toch best een intrigerend personage te zijn. Ze gaat haar eigen gang en volgt haar eigen onderzoek. Ze laat zich niet snel imponeren en weet goed hoe te reageren in gesprekken en zicht te redden uit situaties. Eigenlijk is mijn conclusie dus dat Lippman het eerste deel beter een stuk beknopter had kunnen houden en eerder over had moeten gaan op het moment waarop Maddie bij de krant komt. Ook zou ik het boek niet onder het genre thriller scharen, dat zorgt voor onnodige teleurstellingen. Als je vooraf weet dat dit boek meer draait om het mysterieuze in plaats van het spannende dan stap je al heel anders het verhaal binnen.

Bestel De vrouw in het meer via Libris bij een boekhandel bij jou in de buurt voor € 21,99 (gratis thuisbezorgd of op te halen bij een boekhandel naar keuze).

Baltimore, 1966. De stad zindert van de geheimen die iedereen lijkt te kennen – iedereen behalve Maddie Schwartz. Een jaar geleden was ze nog een gelukkige vrouw die -alles had wat haar hart begeerde. Nu heeft ze een punt gezet achter haar huwelijk van bijna twintig jaar, en is ze vastbesloten om alsnog een gepassioneerd, zinvol leven te leiden. Ze krijgt een baan bij een middagkrant en verdiept zich in de zaak van een vermoorde vrouw, wier lichaam werd gevonden in een park.

Cleo Sherwood was een jonge Afro-Amerikaanse vrouw en niemand lijkt er iets om te geven dat ze werd vermoord. Maddies onderzoek brengt haar in contact met mensen die ooit een rol in Cleo’s leven hebben gespeeld en zorgt zo voor heel wat opschudding in hun bestaan. Maar haar onvermogen om verder te kijken dan haar eigen blik op de wereld leidt tot een hoop ellende en onrust, ook voor de man met wie ze het bed deelt, een zwarte politieagent die meer van Maddie weet dan ze denkt.