Gegijzeld Clare Mackintosh
De Opblaasbende, bijna lek! Beth Garrod en Jess Hitchman
Het verkeerde meisje Angelique Haak
Neem mij mee Sarra Manning

Heksenwinkel - Kaye Umansky

Geschreven op maandag 22 augustus 2022

Dit derde deel over Elsie Pekel en heks Magenta Spits ziet er weer uit om door een ringetje te halen. De kleur van de cover springt eruit (rood, dé kleur van heks Spits!) en de illustraties van King zijn wederom betoverend. In het verhaal zelf misten we (Helena, mijn dochter van acht, en ik) dit keer alleen een beetje avontuur. Daarnaast was ik wat minder blij met de woorden ‘opdonderen’ en ‘oprotten’ die een enkele keer voorkomen in het verhaal omdat ik deze woorden wat grof vindt voor deze leeftijd, maar dat is persoonlijk.

Stiekem is dit boek een beetje een kinder feelgood!

Heel Kleinbrugge staat op zijn kop wanneer Magenta Spits haar winkel in deze plaats opent én haar woning (de toren) naar het park verplaatst. In Kleinbrugge hebben ze het namelijk niet zo op magie en heksen. Dat zorgt er tegelijkertijd voor dat Umansky een mooi boodschap in Heksenwinkel kan verweven. Zo gaat het er in dit boek over dat het belangrijk is om open te staan voor anderen, ook wanneer zij anders zijn dan jij. Hoewel de inwoners van Kleinbrugge in eerste instantie niet blij zijn met Magenta en haar winkel, komt daar langzaam verandering in naarmate zij langer in het dorp is. Stiekem is dit boek een beetje een kinder feelgood!

Titel: Heksenwinkel
Auteur: Kaye Umansky
Illustrator: Ashley King

Genre: kinderboek (8+)
Aantal pagina's: 224

ISBN: 978 90 477 1318 0
Uitgever: Lemniscaat

Verschenen: juli 0022
Prijs: onbekend

De aanwezigheid van de andere magische personages is ietwat beperkt. Waar we in Heksenweek en Heksenwens zo genoten van de wisselwerking tussen al deze figuren, kwamen zij nu, naar onze mening, te weinig aan bod. Zo is de chagrijnige vogel Corbett erg grappig en stiekem hartverwarmend en weet zelfs de toren op zijn eigen manier tot leven te komen. Ook de Huilerzusters en andere heksen komen wel even voor in het verhaal, maar zoals gezegd, wel beperkt. De familie van Elsie heeft daarentegen juist een iets grotere rol gekregen, leren we hen ook eindelijk een beetje beter kennen!

Hoewel het Magenta niet gemakkelijk af gaat om een winkel te runnen, blijft het verhaal daar een beetje op hangen. Er zit weinig spanning in het boek terwijl we inmiddels weten dat Umansky heerlijke avonturen neer kan zetten. Ondanks dit gemis, is Heksenwinkel wel een vermakelijk verhaal geworden mét dus de mooie boodschap erin dat het goed is om open te staan voor anderen. Ik denk zelfs dat dit deel ook geschikt is voor iets jongere kinderen, juist doordat het niet zo spannend is. Ook hoef je Heksenweek en Heksenwens niet gelezen te hebben om Heksenwinkel te kunnen volgen, dat heeft Umansky heel goed opgelost door op een niet vervelende manier wat dingen te herhalen uit de vorige verhalen.

O nee! Magenta Spits opent een heksenwinkel… in Kleinbrugge!

De mensen in Kleinbrugge houden niet van wat anders is. Maar ze houden wel van roddelen. En deze keer is Elsie Pekel het mikpunt – er doen geruchten de ronde dat ze magische krachten heeft.

Het helpt niet dat Magenta Spits, die genoeg heeft van haar postorderbedrijfje Betoveringen op Bestellingen, besluit om een winkel in Kleinbrugge te openen. Naast Pekels Warenhuis. Een toverwinkel.

Al snel wordt het kleingeestige stadje overspoeld met heksen, waar de roddelende inwoners al helemáál niet op zitten te wachten. Of is een beetje magie misschien juist datgene wat Kleinbrugge nodig heeft?